onsdag 2 maj 2012

Då och nu

Reflektera över dramats giltighet för vår tid. Talar Ett drömspel till oss än i dag - d vs mer än 100 år efter att det skrevs? Varför, varför inte?Tar det upp sk allmängiltigta problem i vår tillvaro, i att vara människa? I så fall hur?

9 kommentarer:

  1. Nej, det är inte giltigt idag. Varför? Nu förtiden använder man inte sig av pigor, man tejpar inte fönster och högre makter är inte aktuellt längre. Det är inte lika svårt att ta hand om barn heller, nu lämnar man barnen på dagis. Allt som var "hemskt" förr har vi löst i det morderna samhället.
    Det verkar inte som om pjäsen utspelade sig för 100 år sedan; för att man kunde få uppfattningen att den var äldre pga slott osv.
    Pjäsen tar upp människans strävan mot högre mål. Människan är aldrig nöjd. Det är ett problem i vår tillvaro än idag.
    / Axel, Erik, Linus, Cecilia, Elmira.

    SvaraRadera
  2. Vanligt tema enligt hans böcker, det såg ut på det viset förr. Nu i vår tid så såg det mer ut som moderndans fast på en teater.
    Teatern talar inte till ungdomarna i dagens läge men till den äldre generationen gör den, de kan leva sig in i pjäsen bättre än vad vi kan.
    Folk fungerar på samma sätt, då som nu. Vissa längtar och väntar på att något som är borta ska komma tillbaka det finns fortfarande klasskillnader och orättvisor.
    Som när Agnes kommer ner till jorden var hon helt ovetande om vad som fanns och det finns en likhet även nu och det är havet, Vi vet inte vad som finns längst ner på havets botten.
    / Alice, Cecilia U, Malin, Mikaela, Caroline :)

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Jag håller med om att det inte är speciellt giltigt längre. Pigor, högre makter och tejpade fönster är inte längre relevant.
    Att människan aldrig är nöjd är däremot något som jag tror fortfarande är aktuellt.

    Av Max

    SvaraRadera
  5. Jag håller med ovanstående kommentarer om att tejpade fönster och pigor inte är särskilt relevant för det svenska samhälle vi lever i idag. Däremot anser jag att de anpassat pjäsen så att åhörarna skulle förstå. Scenen där fönster klistrades lyckades, enligt mig, föra fram sitt budskap trots att handlingen inte är relevant för vår tid.

    I frågan om att människan aldrig blir nöjd stämmer jag in i ovanstående kommentarer. Vår strävan efter en bättre tillvaro är ett modernt problem som pjäsen förmedlade.

    Thérèse

    SvaraRadera
  6. Det som tidigare är nämnt håller jag till stor del med om. Att teatern inte är anpassad för ungdomar är tydligt! Även om det var djupt och svårsmält måste jag erkänna att jag föredrar detta framför "ungdomsanpassad" teater, det brukar oftast vara så töntigt. Jag håller dock inte med om att vi har löst allt nu som var hemskt förr. Människors strävan och girighet finns fortfarande kvar, ingen blir någonsin helt nöjd. Krig och konflikter existerar fortfarande och detta var förmodligen lika hemskt då som nu, kanske till och med hemskare idag.

    Kjamiz från Ola

    SvaraRadera
  7. JAg håller med åvanstående kommentarer. Det är inte längre aktuellt med pigor eller att tejpa fönster. Men jag håller även med Alice, Cecilia, Malin, Mikaela och Caroline. Människor har samma behov då som nu, och därför så kan man säga att den fortfarande är relevant i det avseendet.

    Carolina

    SvaraRadera
  8. Jag tycker både att det är giltigt och att det inte alls är giltigt. Det är visserligen inte aktuellt att ha pigor hos sig - men människor och särskilt kvinnor utnyttjas världen över och arbetar under hot av något slag. Även barn får utstå hemskheter - varje dag har socialen fullt schema med barn som blir slagna hemma och som riskerar att bli ännu mer slagna ifall de skulle få för sig att berätta för någon.

    Jag tycker även att Strindberg tar upp aktuella problem inom äktenskapet - hemmaledighet för babyn är ett väldigt aktuellt ämne inom politiken idag. I ett drömspel ser vi hur det ständigt är kvinnan som tar hand om barnet - och inte mannen. Det är ju faktiskt det som diskuteras i dagens politik, hur man ska dela upp ansvaret och ledigheten mellan föräldrarna.


    Jag håller däremot med Ola i den frågan att språket och teateruppsättningen på inget vis är ungdomsanpassad. Det var svårt att förstå var personerna befann sig, lokalerna var mörka och språket var så komplicerat att man skulle vilja höra det igen för att få en bättre förståelse.

    Mathilda Hultén

    SvaraRadera
  9. Bra! Här har ni verkligen läst och tyckt till om varandras kommentarer. Att tolka pjäsen bokstavligt såsom första gruppen gör t ex om min förklaring om var "jag klistrar" kommer ifrån i orginaluppsättningen får bra mothugg. Att tolka citat som metaforer och symboler kan berika resonemanget. Att man i Intimans uppsättning inte klistrar fönster utan istället klistar in människan i en specifik mall, i en ruta kan säga något om oss idag, eller?
    Gruppen avslutar sitt inlägg med att: "Människan är aldrig nöjd. Det är ett problem i vår tillvaro än idag."
    Är det ett problem att utvecklas?/CCG

    SvaraRadera